شکی نیست که داستانهای اساطیری و منظومههای حماسی و عاشقانهی ایرانی، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به آثار مختلف هنری دارند و یکی از این زمینهها ویدئوگیم است. متاسفانه طی این سالهای آنطور که باید به این پتانسیل توجه نشده و بازیهای خوبی را براساس این افسانههای نداشتهایم. اما درست زمانی که این جای خالی بیشتر از همیشه حس میشود، با عنوان فاخری مواجه میشویم به نام "داستان بیستون". همانطور که از اسم این بازی پیداست، این بازی روایتگر داستان عشق شیرین و فرهاد در قالبی نو و دست نخورده است
The Tale of Bistun، یا همان "داستان بیستون" ساختهی جدید استودیوی Black Cube Games است که بازی سازان ایرانی آن را تاسیس کردهاند. این بازی در سبک اکشن ماجرایی ساخته شده و روایتگر داستان عشق شیرین و فرهاد براساس منظومهی فاخر نظامی گنجوی، شاعر بزرگ ایرانی است. این بازی در سال 2022 برای کنسولهای Xbox One – Series X|S و رایانه های شخصی منتشر شده، زاویه دوربین آن به شکل ایزومتریک بوده و به صورت تک نفره در بخش داستانی قابل انجام است.
The Tale of Bistun در روایت یک شاهکار تمام عیار است. از همان لحظات ابتدایی بازی، صداگذاری و شیوه روایت داستان شما را محو خود میکند. فرهاد در کوهپایههای بیستون از خواب بیدار میشود. نه میداند کیست و نه میداند کجاست. تنها تیشهای در دست دارد و از همانجا راهی سفری وهمآلود میشود. صداگذاری بازی نقشی بسیار حیاتی در روایت چنین داستانهایی بازی میکند و از این حیث، بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد؛ صدای مناسبی روایت داستان بازی را انجام میدهد و شما را به خوبی با سیر داستان و محیط بازی آشنا میکند. استفاده از المانهای سورئال و ترکیب آنها با ذات شرقی داستان، روایتی کمنظیر را به نوبهی خود خلق کرده است. ترکیب داستانی حماسی-عاشقانه با ریشههای پارسی و تصویرسازی مناسب از محیط سحرآمیز آن شما را هرچه بیشتر به دانستن اصل داستان علاقه مند خواهد کرد.
بازی هرچقدر در روایت این داستان فاخر خوب ظاهر میشود، در گیم پلی نمیتواند چندان دل شما را به دست بیاورد. انگار گیم پلی بازی بیشتر نقش ابزاری را بازی میکند که بدون آن نمیتوانید از ادامه داستان بیستون باخبر شوید. فرهاد به عنوان یک سنگ تراش چیره دست، میتواند با استفاده از تیشههای خود با دیوهای شرور در محیط بازی مبارزه کند. مبارزات بازی مبتنی بر ضربات سبک و سنگین و جاخالی دادن از حملات دشمنان طراحی شده. هرچند گیم پلی بازی روان و خوب طراحی و پیاده سازی شده اما مشکل اینجاست که چالش خاصی در طول گیم پلی 5-6 ساعتهی آن مقابل شما قرار نمیگیرد. فرهاد به قدری قدرتمند ساخته شده که اصلا نیازی به تقویت سلاح یا عوض کردن آن در طول نبردهای بازی حس نمیشود. از طرف دیگر به غیر از روایت نسبتا خطی داستان، فعالیت جانبی دیگری وجود ندارد که شما را سرگرم کند و بازی را از روند تقریبا یکنواخت آن خارج کند.
المانهای شرقی در ذره ذرهی بازی نمایان است؛ از طراحی کاراکترهای بازی گرفته تا موسیقی آن که پر است از نوای سازهای شرقی و ایرانی تا ارائه تصویرسازی مناسب از بعد افسانهای داستان شیرین و فرهاد. The Tale of Bistun تجربهای تکرار نشدنی با چاشنی روایت داستانی است که ریشه در فرهنگ غنی سرزمین پارس دارد. دست بر و بچههای دوست داشتنی Black cube Games را باید به خاطر خلق چنین اثر فاخری طلا گرفت! در این دوران که بیش از هر زمانی جای خالی بازیهای حماسی با ریشههای پارسی حس میشود، خلق چنین اثری، زحمت و خلاقیت وصف ناپذیری میطلبد.
والدین عزیزی که قصد تهیهی این عنوان برای فرزندان خود را دارند، بهتر است بدانند The Tale of Bistun عنوانی در سبک اکشن ماجرایی است که داستان آن اقتباسی از منظومه شیرین و فرهاد است. بازیکن در این بازی کنترل شخصیت فرهاد کوه کن را بر عهده دارد و میتواند از سلاحهایی همچون تیشه برای مبارزه با دیوها و موجودات افسانهای استفاده کند. خشونت در بازی با نمایشی سطحی و بدون جزئیات از کشته شدن هیولاها همراه است. روند داستان و اتفاقاتی که در طول بازی برای فرهاد میافتد میتواند تا حدودی القا کننده حس یاس و ناامیدی در بازیکن باشد. برخی محیطهای بازی و مبارزه با موجوداتی همچون دیوها میتواند تا حدودی حس ترس را به بازیکن منتقل کند. لطفا در هنگام خرید به نشان رده بندی سنی اسرا روی محصول دقت کنید.