سازمان تحلیل بازی های ویدئویی ایالات متحده آمریکا ESRB در سال 1994 میلادی تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان یکی از سازمان های اصلی تحلیل و رده بندی سنی بازی های ویدئویی شناخته می شود. در ادامه، اطلاعاتی درباره این سازمان ارائه می شود.
روند کاری ESRB
در ابتدا شرکت های سازنده یا ناشرین بازی های ویدئویی باید محصولات خود را برای شرکت ESRB ارسال کنند. شرکت های سازنده/ ناشرین همراه با محصول خود، باید اطلاعات کاملی درباره محتوا، طرح بسته بندی و بازاریابی محصول نیز ارائه دهند.
پس از دریافت بازی ها، مجمعی از متخصصین رتبه بندی بازی های ویدئو تشکیل می شود. این مجمع شامل سه عضو است و اعضای آن همگی در زمینه های مربوط به آموزش و پرورش کودکان و نوجوان دارای تجارب کاری هستند. هیچ یک از این اعضا، رابطه کاری یا غیر- کاری با متولیان صنعت بازی های ویدئویی ندارند.
متخصصین ESRB بر اساس محتوا، داستان، تنظیمات و اهداف ارائه شده در بازی اقدام به رده بندی بازی ها می کنند. در موارد معدودی، اعضای این انجمن بخشی از بازی را انجام می دهند تا اطلاعاتی درباره روند و نحوه کنترل آن کسب کنند.
پس از رتبه بندی، اطلاعات مربوطه به ناشرین/ سازندگان ارائه می شود.
کارگروه های ESRB
ERC (انجمن فروشندگان)
از آنجا که توانایی قانونی سازمان ESRB محدود به سازندگان و ناشرین بازی های ویدئویی می شود و فروشندگان این بازی ها تحت نظارت این سازمان نیستند، ESRB با تشکیل انجمنی به نام ERC (ESRB Retail Council)، برای برقراری ارتباط با فروشندگان بازی های ویدئویی اقدام نمود. با توجه به این نکته که فروش یا عدم فروش بازی های مختص بزرگسالان بوسیله فروشندگان بازی ها، جز سیاست داخلی فروشگاه به حساب می آید، سازمان ESRB اقدامات خود را به سه بخش تقسیم نمود:
الف) ارائه علامات و نشانه هایی که نحوه و دلیل رده بندی را شرح می دهند
ب) حمایت از سیاست های بازدارنده فروشندگان در قبال عدم فروش بازی های مختص بزرگسالان به افرادی که زیر سن قانونی هستند.
ج) آموزش کارمندان و کارکنان فروشگاه ها در باب رده بندی و فروش بازی های ویدئویی
کمیسیون مبادلات فدرال کشور ایالات متحده آمریکا FTC (Federal Trade Commission)، طی تحقیقات صورت گرفته بر روی فروش بازی های ویدئویی، اعلام کرد که 87% از فروشندگان آمریکایی، از فروش بازی های مختص بزرگسالان، به افراد زیر سن قانون پرهیز می کنند.
ARC (انجمن بازبینی تبلیغات)
انجمن نظارت بر تبلیغات سازمان ESRB، ARC (Advertising Review Council)، وظیفه دارد که رسانه های مختلف از جمله برنامه های تلویزیونی، مطبوعات و تبلیغات آنلاین مربوط به بازی های ویدئویی را رصد کرده و در صورت نیاز، اقدامات پیشگیرانه یا بازدارنده ای را بر قانون شکنان تحمیل کند.
EWC (انجمن فضای مجازی)
انجمن EWC (ESRB Website Council) برای همکاری با طرفداران بازی های ویدئویی که در وبسایت ها و وبلاگ های مختلف حضور دارند، تشکیل شد. سازمان ESRB سعی کرد که با ایجاد این انجمن، خود را به کاربران اصلی بازی های ویدئویی نزدیک کند و آنها را با چارچوب های مربوط به رده بندی بازی های ویدئویی آشنا کند.
قوانین
در صورت اقدام غیر قانونی ناشرین/ سازندگان بازی ها و عدم هماهنگی محتوای محصولات با اطلاعات ارائه شده به ESRB، این سازمان قادر است شرکت های متخلف را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. این اقدامات قانونی ممکن است شامل کسر امتیاز یا دستور تصحیح محتوا باشند و در صورت تخلف شدید ناشرین، سازمان ESRB این توانایی را دارد تا دستور جمع آوری کامل نسخه های بازی مربوطه یا جریمه مالی شرکت (تا سقف 1 میلیون دلار) را اعمال کند.
ESRB و والدین
نتایج بررسی های انجمن تحقیقاتی هارت(1) که در سپتامبر سال 2014 منتشر شد نشان می دهد که 84% از والدین آمریکایی از وجود سازمان ESRB آگاهی کامل دارند و بیش از 69% از آنها پیش از اقدام به خرید یک محصول، رده بندی سنی ارائه شده بوسیله ESRB را مورد بررسی قرار می دهند.