نجات اگلانتین یک بازی تفننی و امتیازی، کاری از استودیوی بازیسازی مشکات است که روایتگر ماجرای پر از فراز و فرود کشتی اگلانتین در جنگ با دزدان دریایی است. شاید از نام بازی و توضیحات فوق، اینگونه به نظر برسد که بازیکن با یک اثر اکشن طرف است اما برخلاف این نظر سبک بازی بیشتر تفننی، فکری و معمایی است.
داستان اگلانتین و حملهی دزدان دریایی
داستان از جایی آغاز میشود که کشتی تحت فرمان بازیکن توسط گروهی از دزدان دریایی سومالی به سرکردگی گراد مورد حمله قرار میگیرد و بازیکن باید از سیر تا پیاز یک پاتک به دشمن را رهبری کند. به محض شنیدن خبر مورد حمله قرار گرفتن اگلانتین توسط فرماندهی نیروی دریایی، سردار سرداری، مقدمات سوار شدن نیروها به کشتیهای نجات، تجهیز آنها، تمرین هدفگیری و... آغاز میشود. تمام این فرآیند به ترتیبی که پیشتر ذکر شد در قالب تعداد خیلی کمی مرحلهی فکری و معمایی در بازی گنجانده شده است. بازی ممکن است توسط همهی گروههای سنی و حتی کودکان مورد استقبال قرار نگیرد و دوست داشته نشود و از طرفی رد کردن برخی مراحل نیاز به صرف وقت و دقت زیادی است و این کار از حوصلهی کودکان خارج باشد.
نما و نوا
سبک طراحی بازی یکی از سبکهای فراگیر شده و پر سر و صدای این روزهای بازیهای موبایلی است که مخاطبان زیادی را به خودش جذب کرده است. بیننده در مواجهه با بازی هم احساس میکند که با یک طراحی پرجزئیات روبروست و همزمان یک حس عدم توجه به جزئیات به او دست میدهد. چهرهی شخصیتها و منو برخلاف مراحل بازی طراحی خوبی دارد و در کل فضای بازی میتواند مخاطب را به خودش جذب کند. نجات اگلانتین این قابلیت را دارد که در دو حالت عمودی و افقی بازی شود. در حالت افقی صفحه و نوشتههایش به همان اندازهی صفحهی عمودی باقی میماند و در این وضعیت بازی کردن مراحل به دلیل قفل شدن صفحه و ریز بودن محتوای آن قدری دشوار میشود.
موسیقی اثر سراسر حماسه، هیجان و جذابیت است. قطعهی شنیداری و جلوهی صوتی به کار رفته در بازی مکمل بسیار خوبی برای حال و هوای نظامی و جنگی بازی است و به خوبی بازیکن را برای نجات اگلانتین ترغیب میکند.
بازی با اینکه زد و خورد و خشونت را مستقیماً نشان نمیدهد ولی در پیشنمایش یکی از مراحل به دلیل نشان دادن جای ضرب و شتم و خون و خونریزی روی صورت و بدن کاپیتان کشتی و نشانهروی اسلحه به سمت بازیکن و تهدید او دارای خشونت است. بازی میتواند به تقویت حافظهی کاری و کوتاهمدت کودک کمک کند و لحظاتی چالشبرانگیز و سرگرمکننده را برای او ایجاد کند.