«زندگی دیگران» به بازیکن امکان میدهد تا روایت زندگی یک شخصیت خیالی را به شکلی که میپسندد بسازد. بازی بر پایه متن استوار شده و از این لحاظ شاید خیلی برای سنین کم مناسب نباشد. زندگی دیگران اثری طولانی است که اگر بتواند مخاطب را جذب کند حالا حالاها از دهن نخواهد افتاد اما به نظر نمیرسد این محصول توانایی بالایی در جلب نظر مخاطبین داشته باشد.
معرفی
«زندگی دیگران» یک بازی در سبک نقشآفرینی متنمحور به حساب میآید؛ یعنی بازیکن وظیفه دارد یک شخصیت را در مسیر زندگیاش هدایت کند و تنها راه تعامل گیمر با محصول متن است. بازی با اولین سال زندگی یعنی یک سالگی شروع شده و تا وقت مرگ شخصیت ادامه پیدا میکند. ابتدای راه انتخابها محدود و رفته رفته زیاد میشوند، تا جایی که در طول یک سال از عمر کاراکتر میشود بیش از ۵۰ فعالیت مختلف انجام داد. هر عملی در «زندگی دیگران» دارای یک نتیجه کوتاه مدت و یک نتیجه بلند مدت است؛ اولی همانجا به شکل نوشته نمایش داده میشود و دومی در طی سالهای بعدی زندگی خودش را نمایان خواهد کرد. با تمام شدن فعالیتهای مورد علاقه در هر سال، بازیکن کلید «سال بعد» را فشار میدهد تا وارد مرحلهای جدید شود.
فعالیتهای قهرمان قصه از تعامل محدود (در حد گریه کردن یا تقاضای بغل) با اعضای خانواده شروع میشود و رفته رفته با اضافه شدن حوزههای جدید بیشتر میشود. مثلاً مدرسه، ورزش، تفریحات، کار، رسیدگی به سلامت، ازدواج و الی آخر. بازیکن میتواند تصمیم بگیرد که قهرمان قصه چه مسیری را در زندگی طی کند. «زندگی دیگران» مخاطب را محدود به راه سعادت نمیکند و امکان انتخاب مسیر زندگی بزهکارانه را هم پیش پای گیمر قرار میدهد.
جالبی بازی این است که بسیاری از تصمیمهای بازیکن فقط دارای تاثیرات بلند مدت هستند و در بازههای بیشتر از پنج سال و ده سال خودشان را نشان میدهند و ناجالبی بازی این است که همه چیز در قالب نوشته، آن هم تک جملهای کنار صفحه دیده میشود و این قضیه خستهکننده و غیرجذاب است.
سامانه درآمدی
آیتمهای فراوانی در زندگی دیگران برای استفاده در کنار پول هستند که برای هر کدام نیاز به اسکناس دارید و برای اسکناس هم علاوه بر کار کردن میتوانید از فروشگاه مستقیم خرید کنید. متاسفانه به علت عدم وجود راهنما، روش استفاده یا فایده این آیتمها مشخص نیست و بازیکن ممکن است یک دور کامل بازی را تجربه کند و متوجه نشود فلان آیتم چه فایدهای داشته! به همین علت خیلی نیازی به صرف هزینه در زندگی دیگران نیست.
گرافیک و صدا
همانطور که گفته شد، زندگی دیگران متن محور است و از لحاظ گرافیک فقط شامل نقشه شهر و آواتار صورت شخصیتها میشود. در حقیقت نقشه شهر فقط برای دستهبندی فعالیتهای مختلف طراحی شده و وقتی روی ساختمانها لمس میکنید با فهرستی از آیکونهای مشابه و نوشتههای فراوان روبرو میشوید (شبیه به یک نرمافزار حسابداری!). موسیقی هم به جز صفحه بارگذاری جای دیگری به گوش نمیرسد و تنها صدای زندگی دیگران اصوات زمینه یک شهر شلوغ است. بازی بسیار کلاسیک ساخته شده و خیلی قابلیت رقابتی ندارد.
زندگی دیگران شبیه به بازیهای خارجی است (بیش از حد!) و در یک فرهنگ مادیِ عاری از مسایل معنوی اتفاق میافتد؛ بازی تصویری از یک زندگی است که در همین دنیا خلاصه میشود. از طرف دیگر، هیچ فعالیت یا زمینهای برای امور معنوی در آن نیست. بازیکن مختار است هر مسیری را تجربه کند و در نهایت با تمام شدن یک خط زندگی برود سراغ شخصیت بعدی. البته به علت متنمحور بودن گیمپلی، به نظر نمیرسد زندگی دیگران محصولی باشد که گروه گیمرهای تاثیرپذیرتر (کودک و نوجوان) به آن توجهی نشان بدهند اما در عین حال چنین مواردی در بازی دیده میشوند.