بازی Killzone عنوان مجموعهای در سبک تیراندازی اول شخص است که از دوران کنسول پرطرفدار PS2 به صورت انحصاری برای کمپانی Sony ساخته و به مرور پیریزی شد. با وجود اینکه گیم پلی قسمتهای مختلف این بازی همیشه از دیدگاه مخاطبین سخت و چالش برانگیز بوده، اما اکنون در آخرین قسمت این مجموعه شاهد تغییرات اساسی در این بخش هستیم. Killzone Shadow Fall گرچه داستانی بسیار سطحی در جهان این مجموعه را روایت میکند، اما از لحاظ گیم پلی اکنون میتوان آن را در کنار عناوین موفق سبک تیراندازی اول شخص قرار داد.
Killzone Shadow Fall عنوان آخرین و جدیدترین قسمت از مجموعهی Killzone، مجموعهی انحصاری کنسولهای سونی است که در سال 2013 به عنوان یکی از نخستین بازیهای کنسول PS4 به بازار عرضه شد. این بازی هم به صورت تک نفره و در بخش داستانی قابل انجام است و هم سناریوهای مختلفی در بخش آنلاین دارد. این عنوان را میتوان قویترین قسمت از این مجموعهی جذاب معرفی کرد که علیرغم ایرادات جزئی، همچنان یکی از بهترین بازیهای سبک تیراندازی در نسل خود محسوب میشود.
مجموعهی Killzone تاکنون در قسمتهای متعدد برای کنسولهای سونی عرضه شده و به نوعی شاید بتوان گفت حکم Gears of War را برای Play Station دارند، هرچند نه به آن اندازه محبوب. معمولا هم طی این سالها بیشتر انتقادات به گیم پلی بیش از اندازه سخت و نچسب بازی وارد بوده؛ اکثرا تصویری که از گیم پلی این بازی دارند هدفگیری و تیراندازی خشک آن است و البته دشمنانی که به سادگی از پا درنمی آیند و به قولی “Bullet Sponge” هستند. با وجود تمامی این توصیفات پیشنهاد میکنیم تصویر ذهنیتان از قسمتهای قبلی را دور بریزید و با Shadow Fall به این مجموعه فرصتی دوباره بدهید.
کپانی سونی به موفقیت Killzone Shadow Fall امیدوار بود؛ چرا که این عنوان قرار بود با کیفیت بالای گرافیکی، قدرت واقعی کنسول PS4 را به دنیا نشان دهد و بهتر از سایر رقبا ظاهر شود. سونی به این هدف خود رسید و عنوان جدید استودیوی اختصاصی Guerilla Games توانست بهترین بازی این مجموعه از لحاظ گرافیک و فضاسازی را به بازار عرضه کند. نورپردازی، استفاده از رنگهای متنوعتر نسبت به قسمتهای قبلی و ساختار کلی جهان بازی، نسبت به سایر بازیهای آن سال یک سر و گردن بالاتر بود. مناظری که در این بازی با آنها رو به رو میشوید چشمنواز و در نوبهی خود بینظیر هستند. علاوه بر این بازی از کیفیت ساخت فنی بسیار بالایی نیز برخوردار است و تقریبا هیچ نقص یا باگ گرافیکی در طول بازی مشاهده نخواهید کرد.
اگر این مجموعه را بشناسید، احتمالا تصویر ذهنی شما از گیم پلی بازی، کنترل بسیار خشک و مبارزات بیش از انداره سخت است. با این حال در Killzone Shadow Fall سازندگان مجموعه تلاش کردند تا این ساختار را عوض کرده و گیم پلی عامه پسندتری در بازی پیاده کنند. به همین خاطر اکنون با گیم پلی روان و راحتتری رو به رو هستیم. بازی در کل راحتتر از قسمتهای قبلی است و دیگر خبری از دشمنانی که با تلاش بیهوده فراوان باید آنها را بکشید نیست. تنوع اسلحه در این بازی بیشتر از قبل شده و هر کدام از سلاحهای بازی، علاوه بر طراحی ویژهای که دارند، حس و حال منحصر به فردی به بازیکن منتقل میکنند؛ همچنین انتخاب درست سلاح بسته به موقعیتی که در آن هستید، میتواند در روند بازی موثر باشد.
با اینکه بازی هنوز هم ساختاری خطی دارد، اما در طراحی مراحل تلاش کردهاند تا حد امکان، کمی هم به بازیکن آزادی عمل بدهند؛ در واقع روند کلی بازی هنوز هم خطی است اما برای انجام مراحل بازی راههای مختلفی پیش روی شماست. مثلا میتوانید کاملا مخفیانه و با استفاده از سلاح سردتان پیش بروید، یا اگر خیلی به مهارت تیراندازی خود اطمینان دارید از همان ابتدا همه را به رگبار ببندید و پیش بروید. طراحی برخی مراحل بازی بسیار خلاقانه هستند و خیلیها انتظار مواجهه با چنین مراحلی در این بازی را نداشتند. مکانیکهای جدیدی نیز به گیم پلی بازی اضافه شده؛ مثلا پهپاد رباتیکی به نام Owl یا جغد در اختیار شماست که تواناییهای جالبی به شما میدهد؛ مثلا میتواند برای مدتی میدانی از انرژی مقابل شما بکشد و در برابر دشمنان از شما محافظت کند، و یا درهای قفل بازی را هک کند، سربازان دشمن را برای مدتی مشغول خود کند و مواردی دیگر از این دست.
داستان Killzone Shadow Fall 30 سال پس از اتفاقات داستان قسمت قبلی و پس از نابودی سیارهی Helgan اتفاق میافتد. اهالی سیارهی وکتا به بازماندگان Helgan در سیارهی خود اجازهی اقامت دادهاند. سیاره به دو قسمت مساوی تقسیم شده و دیواری عظیم بین دو قسمت کشیده شده. نبرد بین این دو گروه کماکان ادامه دارد و به نوعی جنگ سرد و جاسوسی و خرابکاری تبدیل شده. شما کنترل شخصیتی به نام Michael Kellan را به عهده دارید که در کودکی از بخش Helgan سیاره فرار کرده و اکنون به تیم Shadows پیوسته تا انتقام مرگ پدر خود را از بانیان این جنگ بگیرد.
در مجموع میتوان Killzone Shadow Fall را نقطهی اوج این مجموعه و برگ برندهی سونی در برابر دیگر کنسولها، حداقل در سبک تیراندازی اول شخص دانست. با این وجود ایراداتی نیز به این بازی وارد است. جدای از گیم پلی بسیار مناسب بازی و گرافیک و فضاسازی قوی آن، داستان و شخصیت پردازی بازی چنگی به دل نمیزند. شخصیت پردازی بازی بسیار ضعیف است و کاراکترهای اصلی به یادماندنی نیستند. همینطور روند داستان بازی سیری نزولی دارد و درست جایی که انتظار دارید در اوج داستان اتفاق خارقالعادهای بیافتد، داستان از تکاپو میافتد. به خصوص در مراحل انتهای بازی این الگو بیشتر از مراحل دیگر به چشم میخورد. روی هم رفته با تمامی این تفاسیر هنوز هم میتوان Killzone Shadow Fall را با اطمینان خاطر به علاقهمندان سبک تیراندازی اول شخص پیشنهاد کرد.
والدین عزیزی که قصد تهیهی این عنوان برای فرزندان خود را دارند باید در نظر داشته باشند که Killzone Shadow Fall عنوانی در سبک تیراندازی است و از این رو خشونت عنصر اصلی بازی محسوب میشود. بازیکن در روند داستان باید دشمنان بسیاری را با استفاده از سلاحهای سرد و گرم از پا در بیاورد. جنس خشونت بازی همراه با پاشش خون، صدای ناشی از درد و رنج و قساوت است. به علاوه بخشهای از داستان بازی به واسطهی اتفاقات خاصی که برای شخصیت اصلی داستان میافتد، القا کنندهی حس یاس و ناامیدی در بازیکن خواهد بود. لطفا در هنگام خرید به نشان ردهبندی سنی اسرا روی محصول دقت کنید.