پرداختن به آینده کره زمین و اینکه بالاخره با وجود این حجم از تکنولوژی و سرعت روزافزون رشد آن چه دنیایی انتظار نسلهای آتی بشریت را میکشد همواره سوژه جالبی برای داستان پردازان به حساب میآید تا جایی که یکی از زیرسبکهای داستانهای علمی-تخیلی، سایبرپانک نام دارد. اینکه تغییرات سریع فناوری و عطش بشر برای در اختیار گرفتن کنترل همه چیز حتی مرگ! چه تغییرات اجتماعی را در آینده بوجود خواهد آورد و دنیای فردا چه شکلی است موضوع کنجکاوانهای به نظر میرسد. اینکه اطلاعات و رایانهها و رباتها اختیار همه چیز را به دست میگیرند یا شرکتهای غول آسا نظم اجتماعی جدیدی میسازند و اینکه حاشیه نشینان جهان فردا چه شکلی هستند همه و همه موضوعی است که شما را به جهان بازی سایبرپانک گره میزند.
روشنایی شب و زندگی شبانه، اعتراضهای اجتماعی که به نوعی برگرفته از خرده فرهنگی در دهه 70 میلادی ناشی از سبکی در موسیقی راک و صدای جوانان معترض در مقابل نظام حاکم است، حاشیه نشینی شهری در دنیای فراگرفته شده از رباتها و رایانهها و خلاصه دنیا ماتریکس گونه همه و همه نشانههایی از سایبرپانک است.
بازیکن در نقش فردی بنام V بازی میکند. داستان نیز در شهر نایت سیتی (Night City) که یک شهر بزرگ امریکا است و توسط کمپانیهایی پر از فساد اداره میشود، جریان دارد. بازی با انتخاب یک مسیر زندگی از میان سه مسیر آغاز میشود؛ صحرا نشین، شهرنشین و کارمندی. در مسیر صحرانشین V قبیله خود را ترک میکند و برای اولین بار وارد نایت سیتی میشود. در مسیر شهرنشین V بعد از مدتها زندگی در جای دیگری به خانه خود، نایت سیتی باز میگردد. در مسیر کارمندی V ناگهان از شغل خود در کمپانی آراساکا (Arasaka) اخراج میشود . همه این مسیر ها به شروع واحدی ختم میشوند و در روند مأموریتهای بازی تاثیری ندارند.
در سال 2077 شخصی، V و دوستش را برای دزدیدن تراشهای از کمپانی آراساکا استخدام میکند. آنها موفق میشوند تا این تراشه را بدست آورند اما هنگامی که بطور ناخواسته شاهد قتل رییس این کمپانی توسط پسر خائنش بودند، نقشهشان با مشکل روبرو میشود. در پی تعقیب و گریزی خونین تراشهای که V دزدیده بود دچار صدماتی میشود. سپس V برای نگه داشتن این تراشه، آن را وارد درگاه سایبری داخل سرش میکند. شخصی که او را برای این دزدی استخدام کرده بود از اینکه نقشه آنها به بیراهه رفته بود عصبانی شده و به سر وی شلیک و او را رها کرد تا بمیرد. V در حالیکه توسط روح دیجیتالی یک ستاره راک بنام جانی سیلورهند (Johnny Silverhand) تسخیر شده بود، بیدار میشود. او میفهمد که گلوله ای که به سرش خورده بود تکنولوژی در تراشه را فعال کرده است که باعث دوباره زنده شدن او شده است؛ اما فرآیند غیر قابل بازگشتی را نیز شروع کرده است که در آن خاطرات و شخصیت جانی جای شخصیت خودش را میگیرد. این تراشه قابل جدا کردن نیست و V تنها چند هفته فرصت زندگی دارد. بنابراین او به دنبال راهی است تا جانی را از این تراشه حذف کند تا زنده بماند.
این تراشه در سال 2023 درست شده بود و در پی اتفاقاتی، کمپانی آراساکا آن را بر روی جانی استفاده کرده بود. تا سال 2077 آراساکا قدری در این تکنولوژی پیشرفت کرده بود که برنامه ای را تحت عنوان "روحت را پاس بدار" (Secure Your Soul) علناً تبلیغ میکرد. آراساکا ذهنهایی را که توسط این برنامه به دست آمده بود، در برج خود نگهداری میکرد. در نهایت V تصمیم میگیرد به این برج حمله کند تا بتواند جانی را از بدن خود خارج کند.
بر اساس تصمیماتی که بازیکن در طول بازی میگیرد، میتواند از گزینه های متفاوت یکی را برای این حمله انتخاب کند. این تصمیمات بر اساس اینکه بازیکن کدام مأموریتهای فرعی را انجام داده است و رابطهاش با جانی چقدر خوب است، برای او قابل انتخاب است. V یا خودکشی میکند و به جانی اجازه می دهد که کنترل بدنش را بر عهده بگیرد تا این حمله را به کمک دوستانش رهبری کند، یا خود به همراه جانی این حمله را انجام می دهد. در هر کدام از این حالات حتی در صورت موفقیت، معلوم میشود آسیبی که به بدن وی رسیده است غیر قابل جبران است. بسته به انتخاب بازیکن V یا در بدنش باقی میماند که در این صورت معلوم نیست چقدر زنده بماند و یا به جانی اجازه میدهد تا بدن او را تسخیر کند که او نیز نایت سیتی را ترک میکند تا زندگی جدیدی را آغاز کند. در یک پایان دیگر، V با خواهر رییس آراساکا همراه میشود تا برادرش را بکشند. در انتهای این مسیر نیز بازیکن میتواند انتخاب کند که در بدنش برای مدتی نامعلوم به زندگی ادامه دهد یا به آراساکا اجازه دهد که او را بکشد ولی ذهنش را حفظ کند.
سایبرپانک 2077 بازیای بود که با عطش فراوان گیمرها و خبرگزاریها به اوج رسید و با طعنههایی که به دلیل هوش مصنوعی ضعیف بازی داشت به کنجی خزید! (یعنی لااقل فعلا خزیده است). آنچه گیمر کم سن و سال را برای حذر از بازی فوق تشویق میکند تنها باگهای کلافه کننده آن مانند فرورفتن افراد در دیوار و یا هوش مصنوعی ضعیف آن مانند ایستادن و نگاه کردن مهاجمان به جای حمله و شکل گیری یک درگیری جذاب؛ نیست بلکه محتوای عریان و در هم ریختهای از جهان سایبرپانکی است که معلوم نیست به چه معنایی گیمر را در اعمال تغییراتی حتی در آلت تناسلی آواتار بازی آزاد گذاشته است. هر چند عریانی شخصیت زن و مرد بازی از روبرو در قسمت ستینگ بازی قابل حذف است اما باز هم نمیتوان در مقابل سایر محتواهای جنسی، نمایش واضح جهاز جنسی، مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار و یا خشونت بازی حرفی از حضور کودک و نوجوان در بازی زد. آنچه باعث شده است کشورهایی مانند استرالیا، برزیل، آلمان، ایرلند، ژاپن، نیوزلند، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، انگلستان و آمریکا رده سنی افراد بالغ و بالای 18 سال را دریافت نماید. هر چند این سطح از محتوای نامناسب در فرهنگ دینی و ملی ما نیز دارای مشکل است و به راحتی نمیتوان از کنار آن عبور نمود و مجوزی رسمی برای بازیکنان بزرگسال نیز صادر کرد. شاید اگر محتوای بازی تنها محدود به همان خشونتهای معمول بازیها میشد و سایبرپانک 2077 از نمایش این میزان از محتوای جنسی پرهیز میکرد بازیکنان بزرگسال ایرانی بیشتری فرصت تجربه یک دنیای سایبرپانکی را داشتند.
عریانی و محتوای جنسی در این بازی به میزانی شور شده است که حتی یکی از اعضای تیم سازنده (سی دی پراجکت رد) در توئیتی اعلام نمود که قابلیت فیلتر نمودن عریانی در بازی توسط گیمرها برای هر دو پلتفرم پی سی و کنسول قرار داده شده است! در این صورت باز باید به مقدمه اول برگردیم که دنیای سایبرپانکی 2077 قرار است ما را به سمت بی هویتی، هرزگی، رهایی از هر ارزش معقول، عدم توجه به آموزه های آسمانی و ... سوق دهد یا چه؟!
حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی
سیستم پیشنهادی برای اجرای بازی
مشخصات حساب کاربری خود را وارد نمایید.
ثبت نام نکردهاید؟ برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید.
مشخصات حساب کاربری خود را وارد نمایید.