بازی Inside را میتوان از آن دسته بازیهایی دانست که شدیدا ذهن مخاطب را به بازی میگیرند. در واقع این بازی ذهن شما را از دو جهت به بازی میگیرد؛ یک این که داستان بازی بسیار پیچیده و تا حدودی غیر قابل درک است و دوم این که معماها و پازلهایی که در این بازی میبینید، چالش برانگیز بوده و نیازمند کمی خلاقیت و دید باز نسبت به جهان اطراف هستند. Inside از آن بازیهاست که اصلا نباید فریب ظاهر سادهی آن را بخورید.
بازی Inside عنوانی در سبک ماجرایی-معمایی با زاویه دوربین کناری و در فضایی 2.5 بعدی است که در سال 2016 منتشر شده. این بازی که محصول یک استودیوی کوچک دانمارکی است و عنوانی مستقل محسوب می شود، تاکنون برای تمامی کنسولهای نسل هشتم و رایانههای شخصی به بازار عرضه شده و تنها به صورت تک نفره و در بخش داستانی قابل انجام است. بازی Inside علیرغم این که در نگاه اول عنوانی ناچیز و ناشناخته است، طی مدتی کوتاه به موفقیتی بزرگ برای سازندگاناش تبدیل شد.
سازندگان بازی Inside پیشتر با ساخت عنوانی به نام Limbo سر زبانها افتاده بودند؛ این بازی چند سالی پیش از Inside منتشر شد و به دلیل فضاسازی فوقالعاده، ساختار بسیار ساده و معماهای بسیار پیچیدهاش، بین طرفداران این سبک از بازیها به سرعت محبوب شد. حال Inside در ساختاری مشابه، به مفاهیم عمیقتری پرداخته است؛ داستان پیچیدهتر و معماهای نسبتا سادهتری دارد و در مجموع میتوان آن را برادر کوچکتر Limbo دانست.
ساختار کلی بازی را میتوان 2.5 بعدی در نظر گرفت؛ آن هم به این دلیل که فضای پس زمینهی بازی تا حدودی جاندار و متحرک است و علاوه بر آن، گاها اتفاقاتی که در پس زمینه میبینید، به روند بازی مربوط هستند و حتی ممکن است سرنخی از راه حل معماهای پیش رو به شما بدهند. تغییرات زاویه دوربین بازی هرچند جزئی، در دیدی که از محیط بازی دارید بسیار موثر بوده و به القای حسی بین 2 بعدی و 3 بعدی کمک کردهاند. استفاده از رنگ خاکستری در جهان بازی به وفور دیده میشود و این موضوع به خوبی توانسته در القای حس مورد نظر سازندگان بازی به مخاطب موثر باشد. فضاسازی این بازی در نوع خود بی نقص است. بازی در زمان درست، حس و حال درست را به شما منتقل میکند؛ حال این حس میتواند انزجار و ترس باشد و یا حس بسیار خفیفی از زیبایی جهان بازی.
غیر از راه رفتن به عقب و جلو در بازی شما میتوانید بپرید و یا با اشیای خاصی، کارهایی انجام دهید؛ به عبارتی گیم پلی بازی بسیار ساده طراحی شده. با این وجود، سازندگان بازی با همین چند اکشن ساده معماهای خلاقانهای خلق کردهاند. نقطه قوت گیم پلی بازی سرعت مناسب و روان بودن آن است؛ یعنی معماهای بازی نه آنقدر سخت طراحی شده که ساعتها لنگ آنها بمانید و نه آنقدر راحت که بدون چالش از سد آنها عبور کنید. احتمالا در سختترین شرایط هم بعد از چند بار اشتباه، راه حل را پیدا میکنید. کلید بیشتر این معماها این است که خوب به محیط اطرافتان دقت کنید، زمان بندی درستی داشته باشید و از مکانیزمهای خاص بازی به درستی استفاده کنید؛ حال راه حل میتواند در یک و یا ترکیبی از این چند مورد اصلی نهفته باشد.
اساس پیشبرد داستان در این بازی آزمون و خطاست. شما محکوم هستید که بارها و بارها شاهد کشته شدن پسرک بی نام و نشان داستان باشید تا بلاخره راه درست را پیدا کنید. طراحی انیمیشنهای بازی، چه در حرکات شخصیت اصلی و چه در مورد دیگر عناصر محیطی بازی بسیار روان و ساده هستند. با این وجود جزئیات بینظیری را نیز به تصویر میکشند. مثلا پس از مدتی دویدن، حس خستگی را در حرکات پسرک میبینید، و یا شدت و صدای برخورد وی با زمین پس از پرش، بسته به ارتفاع و سرعت دویدن متغییر است. از این دست جزئیات در روند بازی به وفور خواهید دید که هرچند جزئی باشند اما در خلق تجربهای کم نظیر بی اثر نیستند.
فضاسازی و گیم پلی خوب Inside، هر دو در خدمت روایت داستان بازی هستند؛ داستانی که شما را عمیقا به فکر فرو میبرد و دائما علامت سوالی بالای سرتان به جا میگذارد؛ داستانی که در پس ظاهر پیچیده و غیرقابل درک آن، جنبههای تاریک ذات بشر نهفته است. ماجرا با سر خوردن پسرکی با لباس قرمز از تپهای در میان جنگلی تیره و تار آغاز میشود. پسرک از دیوار منطقهای حفاظت شده عبور میکند و.... تا همینجا کافیست! شما نه میدانید این پسرک کیست، نه میدانید از کجا آمده و نه معلوم است اصلا چرا پا به این ماجرا گذاشته است. اما به مرور در می یابید که چه اسرار هولناکی در این منطقهی ناشناخته نهفته است. بازگو کردن آنها اینجا بدون شک تجربهی تکرار نشدنی Inside را برای شما خراب خواهد کرد.
والدین عزیزی که قصد تهیهی این عنوان برای فرزندان خود را دارند بهتر است بدانند، Inside عنوانی در سبک معمایی – ماجرایی است که ساختار چندان پیچیدهای ندارد. ممکن است در نگاه اول بازی بسیار ساده و کودکانه به نظر برسد؛ با این وجود مفاهیم و برخی صحنههایی که در بازی به چشم میخورند، در برگیرندهی عناصر خشونت آمیز هستند. به علاوه حس یاس و ناامیدی در تمام طول داستان بازی کاملا محسوس است. همچنین برخی اتفاقات و محیط کلی بازی میتواند القا کنندهی حس ترس در بازیکن باشد. لطفا در هنگام خرید به نشان رده بندی سنی اسرا روی محصول دقت کنید.
حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی
سیستم پیشنهادی برای اجرای بازی