در دورانی که بازیهای ریسینگ موتورسواری بیشتر به شبیهسازهای واقعگرایانه تمایل دارند، بازی Moto Racer 4 با تمرکز بر سرعت، هیجان و کنترلهای آرکید، تلاش میکند حس و حال کلاسیک مسابقات موتورسواری دهههای گذشته را زنده کند. عنوانی که با دو سبک اصلی، جاده و آفرود، مخاطب را میان آسفالتهای پرپیچوخم و مسیرهای خاکی و پرمانع رها میکند تا با تمام سرعت بتازد.
Moto Racer 4 که در سال ۲۰۱۶ توسط استودیوی Microids و به کارگردانی پل کویسه (Paul Cuisset) عرضه شد، چهارمین نسخه از مجموعهایست که ابتدا در دهه ۹۰ میلادی آغاز به کار کرد و در زمان خود یکی از پرطرفدارترین بازیهای موتورسواری بهحساب میآمد. این نسخه سعی دارد با تلفیق نوستالژی سبک آرکید با فناوریهای جدید، تجربهای ترکیبی از سرعت بالا و رقابت پرتنش ارائه دهد.
برخلاف بسیاری از عناوین ریسینگ که فقط به یک سبک خاص محدود میشوند، Moto Racer 4 دو سبک متفاوت از مسابقات موتورسواری را در کنار هم قرار میدهد: مسابقات جادهای (Road) و مسابقات خارج از جاده یا آفرود (Dirt). هر کدام از این سبکها مسیرها، فیزیک رانندگی و استراتژیهای خاص خود را دارند. در مسیرهای جادهای تمرکز بر سرعت، دریفت و کنترل دقیق است، در حالی که در مسابقات آفرود، باید با موانع فیزیکی، زمینهای ناهموار و پرشهای ناگهانی دستوپنجه نرم کنید.
گیمپلی بازی بیشتر در دستهی آرکید قرار میگیرد تا شبیهسازی. این یعنی خبری از سیستمهای پیچیدهی فیزیک یا تنظیمات دقیق موتورها نیست، اما در عوض، بازیکن میتواند بدون نیاز به یادگیری عمیق، تنها با چند دقیقه تمرین، وارد مسابقات نفسگیر شود و از حس سرعت لذت ببرد. کنترل روان و شتابگیری سریع، یکی از نکات قوت این بازیست که برای بازیکنان علاقهمند به تجربههای سریع و بدون پیچیدگی، جذاب خواهد بود.
تنوع در حالتهای بازی یکی دیگر از ویژگیهای مثبت Moto Racer 4 است. از مسابقات کلاسیک گرفته تا حالت Elimination، Time Trial و حتی رقابتهای خاص با اهداف مشخص (مانند عبور از یک نقطه خاص در زمان محدود یا انجام حرکات نمایشی)، همگی در بازی گنجانده شدهاند. همچنین وجود حالت Split-Screen دونفره و قابلیت بازی آنلاین تا ۱۰ نفر، ارزش تکرار و سرگرمی چندنفره را افزایش میدهد.
از نظر گرافیکی، بازی با اینکه از موتور Unreal Engine 4 بهره میبرد، اما کیفیت بصری متوسطی دارد. مدلهای موتورها و طراحی محیطها قابل قبولاند اما نهچندان چشمنواز؛ بیشتر تمرکز بازی روی روان بودن گیمپلی و سرعت اجراست تا جزییات گرافیکی خیرهکننده. با این حال، افکتهای سرعت، نورپردازی و صداگذاری موتورها حس خوبی از سرعت و رقابت ایجاد میکنند.
یکی از ویژگیهای جالب بازی، سیستم شخصیسازی موتورها و شخصیتهاست. بازیکن میتواند ظاهر راننده و نوع موتور خود را تغییر دهد، آیتمهای تزئینی مختلفی آزاد کند و با پیشرفت در بازی، گزینههای بیشتری برای شخصیسازی در اختیار بگیرد. همچنین در بخش تکنفرهی بازی، سیستم پیشرفت مرحلهمحور با انتخابهای شاخهای وجود دارد که به بازیکن اجازه میدهد مسیرهای مختلف را در طول کمپین تجربه کند.
با این حال، Moto Racer 4 نیز از ایراداتی بینصیب نمانده است. هوش مصنوعی نسبتاً سادهانگارانه و طراحی نهچندان دقیق برخی از مراحل باعث میشود که تجربه بازی گاهی بیش از حد ساده یا غیرمنطقی بهنظر برسد. همچنین محدودیت در تعداد مسیرها و تنوع بصری کم برخی محیطها، ممکن است برای برخی بازیکنان پس از چند ساعت بازی، حس یکنواختی ایجاد کند.
Moto Racer 4 تلاش موفقی برای احیای یک فرنچایز قدیمی است که با حفظ روح آرکید، آزادی انتخاب میان مسابقات جادهای و آفرود، و گیمپلیای سریع و بیدردسر، میتواند برای هواداران موتورسواری و علاقهمندان به بازیهای رقابتی، تجربهای سرگرمکننده باشد. نه بهعنوان یک شبیهساز دقیق، بلکه بهعنوان یک اثر سبکدل، پرشتاب و پرانرژی، این بازی یادآور روزهاییست که راندن با نهایت سرعت، مهمتر از تنظیم دندهها بود!
والدین محترم در نظر داشته باشند که بازی دارای هیچگونه محتوای آسیبرسان نیست و فقط با توجه به سطح سختی بازی، ESRA انجام این بازی را به افراد زیر ۷ سال توصیه نمی کند. لطفا در هنگام خرید و تهیه بازیهای رایانهای به رده سنی آنها توجه کنید.