وقتی صحبت از تیراندازی از راه دور، نفَسحبسکنندهترین شلیکها و ماموریتهایی مرگبار در دل قلمرو دشمن میشود، سری Sniper: Ghost Warrior همواره یکی از نامهای آشنا برای طرفداران این سبک بوده است. اما با انتشار Sniper: Ghost Warrior 3، استودیوی CI Games تلاش کرد این تجربه را فراتر از شلیکهای دوربرد ببرد و با ورود به قلمرو جهانباز، فرمول خود را گسترش دهد؛ هرچند این گام بلند، هم موفقیتهایی به همراه داشت و هم چالشهایی جدی.
Sniper: Ghost Warrior 3 که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، سومین نسخهی اصلی از مجموعهایست که تمرکز اصلیاش بر شبیهسازی واقعگرایانهی نقش یک تکتیرانداز در میدانهای جنگی خطرناک است. اما برخلاف نسخههای پیشین که ساختاری خطی و مرحلهمحور داشتند، این بار بازی با الهام از عناوین مدرن مانند Far Cry و Metal Gear Solid V وارد دنیای جهانباز شد و سعی کرد تجربهای آزادتر، تاکتیکیتر و متنوعتر ارائه دهد.
داستان بازی حول شخصیت جاناتان نورث (Jonathan North) میچرخد؛ یک تکتیرانداز نخبهی ارتش ایالات متحده که به کشور گرجستان اعزام شده تا تهدیدی تروریستی را درهم بکوبد. اما مأموریت رسمی او با انگیزهای شخصی گره خورده: نجات برادرش، که تصور میشده مرده است. با اینکه روایت بازی پتانسیل بالایی دارد و در ابتدا درگیرکننده بهنظر میرسد، اما ضعف در دیالوگنویسی، کلیشهپردازی شخصیتها و روایت پرفراز و نشیب، باعث شده داستان بیشتر در حاشیه قرار بگیرد و گیمپلی بهعنوان عنصر اصلی تجربه بدرخشد.
مهمترین ویژگی Sniper: Ghost Warrior 3، تاکتیکی بودن و تمرکز بر سه ستون اصلی گیمپلی است: اسنایپ (تیراندازی دقیق)، گوست (مخفیکاری) و واریر (مبارزهی مستقیم). بازی شما را وادار میکند تا در هر موقعیت، سبک مناسب را انتخاب کرده و با ترکیب استراتژی، تجهیزات و مهارت شخصی، به هدف نزدیک شوید. با شلیکهایی که باید عوامل محیطی مانند باد، فاصله، افت گلوله و تنفس را در نظر بگیرید، بازی در بخش اسنایپینگ تلاش میکند تا واقعگرایی بالایی را حفظ کند — چیزی که آن را از بسیاری از شوترهای مشابه متمایز میسازد.
بازی در سه منطقهی وسیع جریان دارد که هر کدام طراحی خاص، ماموریتهای اصلی و جانبی، پایگاههای دشمن و فعالیتهای اکتشافی خود را دارند. شما در پایگاه عملیاتیتان قادر خواهید بود سلاحها را شخصیسازی کنید، گلولههای مختلف بسازید، پهپادها را برای شناسایی اعزام کنید و شب یا روز را انتخاب نمایید. این سیستم پیشروی غیرخطی و امکانات گستردهی سفارشیسازی، حس مالکیت بیشتری به بازیکن میدهد.
از دیگر ویژگیهای منحصربهفرد بازی، میتوان به استفاده از پهپاد برای شناسایی محیط، علامتگذاری دشمنان و حتی هککردن تجهیزات اشاره کرد. همچنین سیستم آبوهوای پویا و چرخهی روز و شب، تأثیر مستقیمی بر نحوهی انجام مأموریتها دارد؛ برای مثال در شب، دید دشمنان کاهش مییابد، اما خطر مینها و تلهها بیشتر میشود. این تغییرات محیطی، نقش بزرگی در برنامهریزی و اجرای عملیات دارند.
از نظر فنی، بازی با استفاده از موتور CryEngine طراحی شده و بهخصوص در نورپردازی و طراحی طبیعی محیطهای کوهستانی و جنگلی بسیار خوب عمل میکند. اما در زمان عرضه، Sniper: Ghost Warrior 3 با مشکلات فنی قابلتوجهی مانند زمان بارگذاری طولانی، باگهای گرافیکی و افت فریم روبهرو بود؛ مواردی که هرچند با بهروزرسانیهای بعدی تا حدودی برطرف شدند، اما در ذهن مخاطبان اولیه تأثیر منفی گذاشتند. از لحاظ صداگذاری، افکت شلیکها، صدای برخورد گلولهها و فضاهای محیطی کیفیت خوبی دارند و حس واقعگرایانهای به مأموریتها میدهند، اما صداپیشگی شخصیتها و دیالوگها غالباً بیروح و سطحی هستند و از روایت داستانی نمیتوانند به خوبی پشتیبانی کنند.
Sniper: Ghost Warrior 3 تلاشی بلندپروازانه برای ترکیب تیراندازی دقیق، جهانباز و عنصرهای مخفیکاری بود؛ عنوانی که با تمام ضعفهای فنی و داستانیاش، در زمینهی ارائهی تجربهی خاص «تکتیرانداز بودن» موفق ظاهر شد. اگر بهدنبال یک شوتر آرام، مبتنی بر استراتژی، و با عمق تاکتیکی بالا هستید، این بازی میتواند تجربهای منحصربهفرد و چالشبرانگیز برایتان باشد — البته به شرط آنکه نقصهای ساختاریاش را بپذیرید و بهجای یک انفجار آنی، بهدنبال شلیک دقیق از فاصلهی هزار متری باشید.
والدین محترم بهتر است نکاتی را در خصوص این بازی بدانند. با وجود اینکه هدف اصلی بازی در خصوص نجات برادر و متوقف کردن جنگ است، باید اشاره کرد که خشونت این بازی بسیار بالاست. این خشونت چه در تصویر و چه در محتوای داستانی به چشم میخورد. مرگ دشمنان با نمایش شدید خون، صدای زجر کشیدن و گاهی با متلاشی شدن جمجمه آنها اتفاق میافتد. در قسمتی از بازی شکنجه نیز دیده میشود. ناهنجاریهای اجتماعی نیز در بازی به چشم میخورد و در قسمتهایی از بازی الفاظ رکیک شنیده میشوند. همچنین با توجه به داستان بازی حس یاس و ناامیدی نیز به بازیکن القا میشود. در پایان باید تاکید کرد که این بازی برای مخاطب بزرگسال ارائه شده و مناسب کودکان نیست. از والدین خواسته می شود که هنگام خرید، ردهسنی ESRA مشخص شده بر روی بسته بازی دقت کنند.