سایفارم - بازی شهرسازی و مزرعهداری، یک اثر شبیهساز است که استودیو بازیسازی تاد آن را تولید و عرضه کرده است. ماجرای بازی از این قرار است که بازیکن در نقش مدیر یک ایستگاه فضایی، کارهای مختلفی از کشاورزی تا ساخت و ساز انجام میدهد و قلمرو خود را گسترش میدهد. سایفارم فضایی گیرا، فانتزی و جذاب دارد و موسیقی کار نیز به خوبی با آن جفت و جور شده است. بازی از گستردگی محیط و امکانات قابل توجهی برخوردار است و میتواند ساعتها و روزها بازیکن را سرگرم کند.
سازمان سایفارم چیست؟
داستان بازی در آیندههای دور روایت میشود؛ در سال ۲۴۷۰ که همهی موجودات جهان در صلح و دوستی زندگی میکنند. در این زمان که دوستی و راستی بر عالم چیره شده است، یک سازمان زمینی به نام سایفارم شکل گرفته تا حیات زمینی را گسترش دهد. این سازمان برای این منظور، چندین ایستگاه فضایی در خارج از جو زمین ایجاد و مدیریتش را به داوطلبان زمینی واگذار کرده است. این شعبههای فضایی سایفاریم، DNA تمام موجودات زمینی را ذخیره و نگهداری میکند و به مشتریان خود که رباتها و موجودات فضایی هستند میفروشد. ایستگاههای فضایی مجهز و پیشرفته میتوانند با به دست آوردن DNA و ایجاد یکسری تغییرات در آن حیوانات جدیدی خلق کنند که توانایی زندگی در سیارههای دیگر را دارند.
گستردگی گیمپلی مهمترین ویژگی بازی
بازی گیمپلی نسبتاً گستردهای دارد. در سایفارم، بازیکن مدیریت یک ایستگاه فضایی را بر عهده دارد که به مرور باید بخشهای مختلف آن را ارتقا دهد و قلمروی تحت فرمانش را وسیعتر کند. بازی کارهای زیادی برای انجام دادن دارد از گرفتن DNA حیوانات مختلف تا کاشتن گیاهان مصرفی آنها. تعداد ساختمانها و وظایفشان در سایفارم هم قابل توجه است: یک نمونه از آن مخزن اکسیژن است که با مایع به دست آمده از سیارهی اکس۲۳ هوای مورد نیاز ایستگاه فضایی را تأمین میکند. چنانچه ریزبینانهتر به بازی نگاه شود در واقع وظایف بازیکن اینهاست: بازیباز باید ساختمانهای مختلفی را بسازد و ارتقا دهد و از قابلیتهای آنها بهره ببرد؛ حیوانات مختلفی را پرورش دهد و DNA آنها را بفروشد و با دیگر بازیکنان به تعامل بپردازد. قطعاً بازی به این گستردگی بسیار طولانی خواهد بود هرچند در این نوع بازیها لذت بردن از فرآیند و چگونگی بازی کردن مهم است نه رسیدن به پایان بازی.
نما و نوا
حال و هوای تخیلی، فضایی و کمتر شناختهی بازی هنگامی که با مسائل علمی نظیر تغییر DNA آمیخته میشود یک فضای جذاب و مسحورکننده ایجاد میکند. علاوه بر جو حاکم بر بازی، رنگها جلوهگری خاص خودشان را دارند و به جزئیات هم به قدر کفایت پرداخته شده است. موسیقی بازی چیز عجیب و غریب و پیچیدهای نیست ولی بسیار خوب با کلیت کار جفت و جور شده است. جلوههای دیداری و شنیداری بازی هم در یک کلام خیلی خوب هستند.
سیستم درآمدی کریستالمحور
در دنیای سایفارم از سکه برای ایجاد و ارتقای بخشهای مختلف بازی و از کریستال به عنوان وسیلهای برای خرید زمان استفاده میشود و با آن میتوان ساخت و توسعهی ساختمانها، تولید گیاهان و گرفتن DNA انواع حیوانات را تسریع کرد. بازی قسمت فروشگاه هم دارد که در آن میتوان یک بستهی ویژه ارزان قیمت ولی باارزش و یا کریستال خرید.
سایفارم میتواند به کودک توانایی مدیریت منابع و چگونگی استفاده از آنها را بدهد و اندکی او را با حیواناتی مثل شتر و خرگوش و خوراک آنها مثل هویج آشنا کند (هرچند سطحی و ابتدایی). بازیهای به این سبک معمولاً بسیار گسترده و طولانی هستند و خیلی طول میکشد که به پایان برسند. همین پایانناپذیری و گسترده بودن بازی به علاوهی فضا و حال و هوای جذاب بازی میتواند برخی کودکان را معتاد به خودش کند. تبلیغات بازی نیز میتواند مسائل و مشکلات خاص خودش را در کودک بیافریند و نکتهای است که همواره باید مورد توجه بازیباز و والدین قرار بگیرد. بازی دارای قابلیت گفتوگو هم هست که میتواند مزایا و معایبی برای کودک داشته باشد.