شرکتهای بازیسازی از استراتژی چند پلتفرمی مایکروسافت "گیج" شدهاند و تمایلی به توسعه بازی برای کنسولهای ایکسباکس ندارند!
بر اساس گزارشهای جدید، شرکتهای بازیسازی از استراتژی چند پلتفرمی مایکروسافت "گیج" شدهاند و تمایلی به توسعه بازی برای کنسولهای ایکسباکس ندارند.
کریستوفر درینگ سردبیر و همبنیانگذار The Game Business Show در آخرین قسمت برنامه در یوتیوب اشاره کرد که برخی از ناشران و توسعهدهندگانی که با آنها صحبت کرده است از استراتژی چند پلتفرمی ایکسباکس "گیج" شدهاند. از دیدگاه آنها، این استراتژی رقابت در فضای کنسول را محدود میکند. آنها اکنون این سوال را مطرح میکنند که اگر این استراتژی آینده مایکروسافت باشد چرا باید خود را برای توسعه بازی برای کنسولهای ایکسباکس به زحمت بیاندازند؟ به گفته درینگ مایکروسافت باید تعادلی ایجاد کند.
درینگ اشاره کرد که مایکروسافت باید اهمیت کنسولهای خود را حفظ کند زیرا این کنسولها دروازه ورود به سرویس اشتراک بازی پریمیوم این شرکت یعنی ایکسباکس گیم پس هستند. به گفته او بسیاری از دارندگان کنسولهای ایکسباکس سری X|S مشترک گیم پس هستند. او معتقد است که ارزش این سرویس اشتراک از دیدگاه مصرفکننده با توجه به اینکه قیمت بازیهای AAA اکنون به ۸۰ دلار میرسد بسیار جذاب شده است.
همبنیانگذار The Game Business تجربه شخصی خود با ایکسباکس گیم پس را به اشتراک گذاشت. او از سال ۲۰۱۸ مشترک این سرویس بوده و آخرین بازی ایکسباکسی که خریداری کرده Sea of Thieves بوده است. او بررسی کرده که اگر مشترک گیم پس نبود چه تعداد بازی خریداری میکرد و متوجه شده که ایکسباکس از طریق فروش اشتراک به او درآمد بیشتری نسبت به زمانی که بازیها را به صورت جداگانه خریداری میکرد کسب کرده است. به همین دلیل، او معتقد است که این سرویس اشتراک بسیار برای این شرکت حیاتی و جذاب شده است.
سال گذشته نیز ادموند ترن عضوی از Skill Up، فرصتی برای مصاحبه با تعدادی از توسعهدهندگان بازی بطور ناشناس داشت و برداشت کلی در مورد ایکسباکس این بود که گیم پس منجر به تغییر رفتار بازیکنان شده و بازیها به شکل جداگانه فروش بسیار کمی در این پلتفرم داشتهاند. احساس عمومی این بود که وجود این سرویس اشتراک یک چرخه معیوب ایجاد کرده است. یکی از این توسعهدهندگان بیش از دو سال پیش پس از انتشار اولیه بازی خود در پلتفرمهای دیگر بازی خود را ایکسباکس منتشر کرد و آنها اشاره کردند که فروش بازیشان در ایکسباکس ضعیفترین بوده است. آنها گفتند: "این کمی شبیه تلاش برای فروش یک DVD به کسی است که از نتفلیکس استفاده میکند. مطمئناً، مردم هنوز هم گاهی اوقات این کار را انجام میدهند اما شما مخاطب مناسبی را هدف قرار نمیدهید."
این گزارش نگرانیهای قابل توجهی را در جامعه بازیسازان نسبت به رویکرد جدید مایکروسافت نشان میدهد. سوال اصلی این است که این استراتژی چه تأثیری بر آینده کنسولهای ایکسباکس و رابطه این شرکت با توسعهدهندگان خواهد گذاشت؟
محمدصادق شریعتی