ساتیا نادلا می‌گوید که آنها در حال "تعریف مجدد معنای طرفدار ایکس‌باکس بودن" هستند.
ساتیا نادلا می‌گوید که آنها در حال "تعریف مجدد معنای طرفدار ایکس‌باکس بودن" هستند.

مایکروسافت سرمایه‌گذاری در بازی را دو برابر می‌کند، اما این به چه معناست؟

به نظر می‌رسد که ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت از عملکرد بخش بازی و به خصوص خرید اکتیویژن بلیزارد بسیار راضی است. او در جلسه سالانه سهامداران مایکروسافت، در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت سرمایه از بخش بازی، به موفقیت بازی Call of Duty و محبوبیت آن اشاره کرد و از عملکرد این بخش ابراز رضایت کرد.

با توجه به اظهارات نادلا، می‌توان نتیجه گرفت که مایکروسافت به سرمایه‌گذاری در بخش بازی و گسترش آن ادامه خواهد داد.  به نظر می‌رسد که استراتژی چند پلتفرمی مایکروسافت و تمرکز بر روی سرویس گیم پس، تاکنون برای این شرکت موفقیت‌آمیز بوده است.

همچنین، با توجه به محبوبیت بازی Call of Duty و  "عشق به بازی" که نادلا به آن اشاره کرد، می‌توان انتظار داشت که مایکروسافت به سرمایه‌گذاری در  بازی‌های  محبوب و  باکیفیت  ادامه دهد و  تجربه  بازی  را  برای  کاربران  در  سراسر  جهان  بهبود  بخشد.

به نظر می‌رسد که نادلا دیدگاه جالبی در مورد مدل کسب و کار ایکس‌باکس دارد. او بازی را به عنوان یک دسته‌ی  رشد  بلندمدت  در  حوزه  سرگرمی  می‌بیند  و  معتقد  است  که  مایکروسافت  باید  در  این  حوزه  سرمایه‌گذاری  بیشتری  انجام  دهد.

او  به  تاریخچه  طولانی  مایکروسافت  در  صنعت  بازی  اشاره  می‌کند  و  بازی  Flight Simulator  را  به  عنوان  یکی  از  قدیمی‌ترین  فرنچایزهای  این  شرکت  نام  می‌برد.  این  نشان  می‌دهد  که  بازی  همیشه  بخش  مهمی  از  کسب  و  کار  مایکروسافت  بوده  است.

اما  نکته  جالب  اینجاست  که  نادلا  می‌خواهد  لذت  بازی  را  به  همه  جا  ببرد.  او  با  اشاره  به  کمپین  تبلیغاتی  "This Is An Xbox"  و  تعریف  مجدد  مفهوم  طرفدار  ایکس‌باکس  بودن،  بر  این  نکته  تاکید  می‌کند  که  امروزه  می‌توان  ایکس‌باکس  را  در  تمام  دستگاه‌ها  تجربه  کرد.

این  به  معنای  آن  است  که  مایکروسافت  دیگر  فقط  به  فروش  کنسول  ایکس‌باکس  بسنده  نمی‌کند  و  به  دنبال  راه‌هایی  برای  گسترش  پلتفرم  بازی  خود  به  دستگاه‌های  مختلف  مانند  گوشی‌های  هوشمند،  تبلت‌ها  و  تلویزیون‌های  هوشمند  است.  این  استراتژی  به  مایکروسافت  اجازه  می‌دهد  تا  به  مخاطبان  بسیار  بیشتری  دسترسی  پیدا  کند  و  درآمد  خود  را  از  بخش  بازی  افزایش  دهد.

در  کل،  به  نظر  می‌رسد  که  مایکروسافت  با  رهبری  نادلا،  دیدگاه  بلندپروازانه‌ای  برای  آینده  ایکس‌باکس  دارد  و  قصد  دارد  آن  را  به  یک  پلتفرم  بازی  جهانی  تبدیل  کند.

از  یک  سو،  ساتیا  نادلا  از  گسترش  ایکس‌باکس  به  تمام  دستگاه‌ها  صحبت  می‌کند  و  این  شائبه  را  ایجاد  می‌کند  که  دیگر  بازی  انحصاری  برای  ایکس‌باکس  وجود  نخواهد  داشت.  از  سوی  دیگر  مت  بوتی،  رئیس  استودیوهای  ایکس‌باکس  از  رویکرد بازی‌های  انحصاری  صحبت  می‌کند  و  حتی  در  ماه  ژوئن  به  تعهد  مایکروسافت  به  عرضه  بازی‌های  انحصاری  برای  ایکس‌باکس  اشاره  کرده  بود.

این  تناقض  در  اظهارات  باعث  شده  است  تا  گمانه‌زنی‌های  زیادی  در  مورد  آینده‌ی  ایکس‌باکس  مطرح  شود  و  این  موضوع  می‌تواند  به  برند  ایکس‌باکس  آسیب  بزند.

به  نظر  می‌رسد  که  مایکروسافت  هنوز  تصمیم  قطعی  در  مورد  آینده‌ی  بازی‌های  انحصاری  نگرفته  است  و  به  همین  دلیل  از  ارائه  اطلاعات  شفاف  و  مشخص  خودداری  می‌کند  اما  این  رویکرد  می‌تواند  به  ضرر  مایکروسافت  تمام  شود.

در  هر  صورت،  نکته‌ی  مثبت  این  است  که  نادلا  در  جلسه  سهامداران  به  صراحت  از  ادامه‌ی  سرمایه‌گذاری  در  کنسول  ایکس‌باکس  صحبت  کرد.  این  به  معنای  آن  است  که  مایکروسافت  فعلا  قصد  ندارد  سخت‌افزار  کنسول  را  کنار  بگذارد  و  به  دنبال  ترکیب  نوآوری  در  زمینه‌های  هوش  مصنوعی،  فضای ابری،  کنسول  و  کامپیوتر  برای  ساخت  بهترین  بازی‌ها  برای  گیمرها  در  همه  جا  است.

امیدواریم  که  مایکروسافت  در  آینده  با  شفافیت  بیشتری  در  مورد  برنامه‌های  خود  برای  ایکس‌باکس  صحبت  کند  و  به  گمانه‌زنی‌ها  و  ابهامات  پایان  دهد.

با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۵، باید منتظر ماند و دید که  استراتژی مایکروسافت  در عمل چگونه پیاده‌سازی خواهد شد.  بازی Avowed  به عنوان یک بازی انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس در فوریه  منتشر خواهد شد و  Doom The Dark Ages  نیز در اوایل سال ۲۰۲۵ برای تمام پلتفرم‌ها عرضه می‌شود.  این دو بازی می‌توانند  تا حدودی  نشان‌دهنده‌ی  رویکرد  مایکروسافت  در قبال  بازی‌های  انحصاری  و  چند  پلتفرمی  باشند.

در نهایت،  موفقیت  مایکروسافت  در  گرو  ارائه  یک  پیام  واضح  و  یکپارچه  در  مورد  آینده‌ی  ایکس‌باکس  و  همچنین  ارائه  ارزش  قابل  توجه  به  کاربران  در  هر  دو  زمینه  سخت‌افزار  و  نرم‌افزار  خواهد  بود.

به  نظر  شما  مایکروسافت  چگونه  می‌تواند  به  این  اهداف  دست  یابد؟  و  چه  چالش‌هایی  در  این  مسیر  پیش  روی  این  شرکت  قرار  دارد؟