بازی Black Myth: Wukong نشان دهنده آغاز راه برای توسعه دهندگان چینی در عرصه بازیهای ویدیویی با کیفیت بالا است. این بازی با گرافیک خیره کننده، گیمپلی عمیق و داستان سرایی منحصربهفرد خود، توانسته است توجه جهانیان را به خود جلب کند و راه را برای سایر بازیهای چینی با ارزش تولید بالا باز کند. بازی Black Myth: Wukong نشان دهنده آغاز راه برای توسعه دهندگان چینی در عرصه بازیهای ویدیویی با کیفیت بالا است. این بازی با گرافیک خیره کننده، گیمپلی عمیق و داستان سرایی منحصربهفرد خود توانسته است توجه جهانیان را به خود جلب کند و راه را برای سایر بازیهای چینی باز کند.
ده سال پیش چین پس از مشاهده رشد باورنکردنی بازار بازیهای آنلاین خود، ممنوعیت چهارده ساله فروش کنسولهای بازیهای ویدیویی را لغو کرد. این لغو ممنوعیت به "سه بزرگ" این صنعت یعنی سونی، نینتندو و مایکروسافت اجازه داد تا سرانجام فروش کنسولهای خود را در سومین بازار بزرگ جهان آغاز کنند که میلیونها دلار فروش به همراه داشت و به دهها استودیوی محلی برای خروج از بازارهای بازیهای آنلاین و موبایل و دنبال کردن عناوین بزرگتر در فضای کنسول الهام بخشید. این روایت در مورد Game Science سازنده بازی فوقالعاده محبوب 2024 Black Myth: Wukong نیز صدق میکند.
صادقانه بگویم، کمی شگفتانگیز است که فکر کنیم توسعهدهندهای که قبلاً فقط چند بازی استراتژی موبایل نسبتاً ساده ساخته بود، به توسعه چنین عنوانی با ارزش تولید فوقالعاده بالا - همه با کمتر از 100 میلیون دلار - ادامه دهد. اگرچه این بودجه برای بازار چین بیسابقه بود، اما عددی است که صادقانه بگویم در غرب به سمت double-A متمایل میشود و نه triple a. این محصول به راحتی یکی از بهترین نمایشها برای Unreal Engine 5 است که تمام فناوریهای گرافیکی جدید انویدیا را به درخششی بکر تبدیل میکند. اما فقط گرافیک نیست، خود بازی چنان عمیق است که ما به دیدن آن توسط چنین استودیوی نسبتاً ناشناختهای اصلا عادت نکردهایم تا جایی که واکنش اولیه به تریلر رونمایی آن در چهار سال پیش فقط و فقط درمورد تردید این بود که آیا بازی واقعاً به شکلی که در تریلر نشان داده شده است به نظر میرسد و یا خیر.
از میانپردهها و انیمیشنهای آن گرفته تا بازآفرینیهای زیبای شخصیتهای کلاسیک سفر به غرب، تا سیستمهای مبارزه و رویارویی با غولها، Black Myth: Wukong بازیای است که من احساس میکنم اگر توسط From Software یا یک توسعهدهنده به همان اندازه تثبیتشده ساخته میشد، از نظر امتیاز کلی منتقدان بسیار بیشتر مورد توجه قرار میگرفت. البته این به این معنی نیست که بازی بینقص است. خطی بودن دست و پا گیر آن، انبوهی از مشکلات فنی در زمان انتشار و کمبودهایی در تکنیک مبارزه همگی انتقادات برجستهای هستند. علاوه بر این همانطور که IGN در اواخر سال 2023 گزارش داد، استودیو به دلیل سابقه تبعیض جنسی و اظهارات نگرانکنندهای که توسط مقامات بالاتر آنها بیان شد، وارد آبهای نگرانکنندهای شدهاند. با این وجود، هیچ یک از این موارد مانع از فروش فوقالعاده بازی و نامزد شدن برای جایزه برتر در Game Awards امسال نشد. میتوان با اطمینان گفت که موفقیت Game Science اکنون نگاه جهانیان را به دیگر توسعهدهندگان چینی معطوف کرده است و Wukong ممکن است اولین قطره قبل از آغاز سیل باشد.
تنها در سال 2025 چندین نسخه برنامهریزی شده از عناوین ظاهراً مشابه Wukong وجود دارد. Phantom Blade Zero، Wuchang: Fallen Feathers و Code: To Jin Yong چند بازی قابل توجه هستند که تریلرهای رونمایی آنها همگی با آنچه Game Science در سال 2020 به ما نشان داد، برابری میکنند. البته، هر کدام از توسعهدهندگان این بازیها اندازه متفاوتی دارند، به عنوان مثال، Code: To Jin Yong’s Lightspeed Games یک پروژه با بودجه خوب از Tencent است. با این حال، هیچ یک از این توسعهدهندگان در گذشته بازیهایی با ارزش تولید بالا نساختهاند اما با دیدن تریلرهای آنها سخت است تحت تأثیر قرار نگیرید. هر کدام نه تنها سبکهای هنری منحصربهفردی با تصاویر زیبا دارند، بلکه به نظر میرسد که همگی در مبارزه و گیمپلی خود از تازگی و هیجان برخوردار هستند. میتوانم تصور کنم که بسیاری از این استعدادها از ریشههای فرهنگی توسعهدهندگان و الهام گرفتن بازیهای آنها از ژانر کلاسیک Wuxia چینی ناشی میشود.