تیمهای بسیار با استعداد و میراث زیادی وجود دارند که مدتی است طعم موفقیت را نچشیده اند.
رئیس سابق پلی استیشن، شاون لیدن اکنون پنج سال است که از این شرکت دور بوده اما او هنوز در مورد اینکه اوضاع در بخش بازی سونی چگونه پیش میرود حرفهای زیادی برای گفتن دارد و در مصاحبه اخیر در Gamescom Asia که توسط IGN ژاپن انجام شد، او در مورد سازماندهی مجدد سال 2021 و خروج گسترده استعدادهای سونی ژاپن صحبت کرد.
بقایای کارهای استودیو ژاپن سونی به تازگی در اطراف تیم Asobi یعنی توسعه دهنده Astrobot پیدا شدند، اگرچه لایدن در هیچ یک از تصمیمات فوق الذکر دخیل نبود، اما پس از جدایی از سونی در سال 2019 او همچنان فکر میکند که چرا این استودیو باید منحل میشد؟
او گفت: این غم انگیز بود اما لزوماً تعجبآور نبود. من آلن [ رئیس سابق استودیو ژاپن] را دوست دارم، او واقعاً سخت کار کرد اما موضوعات ناخوشایند بسیار زیادی وجود داشت. زمانی که یک استودیو برای مدتی موفق نشده باشد، سخت است که آن را حفظ کرد. احتمالاً دو راه وجود داشت. یکی راهی بود که مدیران سونی رفتند و دیگری راهی که یک برنامه عاشقانه واقعی بود و شاید چیزی باشد که تیم Asobi اکنون است.
Layden به تلاشهای استودیو ژاپن برای تولید یک اثر موفق در سال های منتهی به انحلال اشاره می کند. اگرچه Astro Bot Rescue Mission موفقیتآمیز تلقی میشد (و احتمالاً در تصمیم برای حفظ تیم Asobi نقش داشته است) اما استودیوی ژاپن تا حد زیادی برای پشتیبانی از سری Knack شکست خورد اگرچه لیدن فکر نمی کند این مشکل منحصر به استودیوی ژاپن باشد.
او ادامه داد: و متأسفانه من فکر میکنم شما میتوانید این مشکل را در سراسر بازار ژاپن ببینید. بسیار بزرگ بنویسید که تیم های بسیار با استعدادی وجود دارند که مدتی است طعم موفقیت را نچشیدهاند و هنوز در تلاش برای بازگشت هستند.
به گفته لایدن، مشکل توسعهدهندگان ژاپنی را می توان در نسل پلی استیشن 3 جستجو کرد. در حالی که تیم های ژاپنی مانند Square Enix، Namco، Konami و Capcom متعلق به دوران پلی استیشن 1 و 2 بودند، تغییر فنی پیرامون PS3 باعث شد برخی استودیوهای قدیمی با مشکل مواجه شوند.
این سخنان از سوی کسی که سالها مدیر پلیاستیشن سونی بوده مطمعنا برای اهالی رسانه و پژوهشگران این حوزه جذاب خواهد بود.