نینتندو: «ما آماده استفاده از پیشرفتهای فناوری هستیم»
نینتندو در مورد موضوع بحث برانگیز هوش مصنوعی مولد در ساخت بازیهای ویدیویی اظهار نظر کرده و مزایا و معایب آنها را بیان میکند.
در پرسش و پاسخ با سهامداران، از شانتارو فوروکاوا رئیس نینتندو در مورد ابتکارات این شرکت در حوزه هوش مصنوعی سؤال شد. در پاسخ، فوروکاوا گفت که هوش مصنوعی مولد را میتوان «در راههای خلاقانه» استفاده کرد اما استفاده از آن «همچنین مشکلاتی را در مورد حقوق مالکیت معنوی ایجاد میکند».
هوش مصنوعی و استفاده از آن در بازیها یکی از داغترین موضوعات در صنعت بازیهای ویدیویی است، برخی از استودیوها از NPCهای تولید شده توسط هوش مصنوعی یا ایجاد سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی تبلیغ میکنند و برخی دیگر در مورد تأثیر بالقوه آن بر مشاغل، به ویژه در هنر و کیفیت نهایی ابراز نگرانی کردهاند.
اطمینان و عملکرد هوش مصنوعی مولد تاکنون به دلیل ترکیبی از مسائل اخلاقی، مسائل حقوقی و تلاشهای هوش مصنوعی برای تولید محتوایی که مخاطبان واقعاً از آن لذت میبرند، مورد انتقاد بازیکنان و سازندگان قرار گرفته است. به عنوان مثال استودیو Keywords تلاش کرد تا یک بازی آزمایشی را به صورت داخلی با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کندکه این بازی شکست خورد و Keywords به سرمایه گذاران گفت که هوش مصنوعی «نمی تواند جایگزین استعدادهای انسانی شود».
نینتندو که در حال آماده سازی رونمایی و عرضه کنسول جانشین سوییچ است گفت که این شرکت "برای استفاده از پیشرفت های فناوری و ارائه ارزشی که منحصر به نینتندو است و تنها با فناوری نمی تواند ایجاد شود، تلاش خواهد کرد."
در اینجا بیانیه فوروکاوا به طور کامل آمده است:
در صنعت بازی، فناوریهای شبه هوش مصنوعی مدتهاست که استفاده میشود (به عنوان مثال برای کنترل حرکات شخصیتهای حریف) بنابراین من معتقدم که توسعه بازی و فناوری هوش مصنوعی همیشه رابطه نزدیکی با هم داشتهاند. هوش مصنوعی مولد که اخیراً به یک موضوع بزرگ تبدیل شده است میتواند به روشهای خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد اما میدانیم که ممکن است مشکلاتی در مورد حقوق مالکیت معنوی نیز ایجاد کند.
ما چندین دهه دانش در ایجاد بهترین تجربیات بازی برای بازیکنان خود داریم، در حالی که ما آماده استفاده از پیشرفتهای فناوری هستیم برای ارائه ارزشهایی که منحصر به فرد نینتندو است و تنها با فناوری قابل ایجاد نیست، کار خواهیم کرد.
در همین حال اسد قزلباش، رئیس استودیو پلیاستیشن و رئیس محصولات استودیو پلیاستیشن، به هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت که استفاده از آن در بازیهای ویدیویی برای گیمرهای نسل جدید که به دنبال «شخصیسازی در همه چیز» هستند مهم است.
قزلباش گفت: «به عنوان مثال، شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) در بازیها میتوانند با بازیکنان بر اساس اعمالشان تعامل داشته باشند و این امر باعث میشود که همه چیز شخصیسازی شدهتر شود.
در اوایل امسال، اندرو ویلسون، مدیرعامل EA به جامعه سرمایهگذاران گفت که «بیش از 50 درصد از فرآیندهای توسعه ما تحت تأثیر پیشرفتهای هوش مصنوعی مولد قرار خواهند گرفت». ویلسون که اضافه کرد که هوش مصنوعی توسعه بازیها را «کارآمدتر» میکند و اکنون توسعهدهندگان EA Sports FC میتوانند در عرض شش هفته به جای شش ماه استادیوم بسازند.
داگ کاکل، صداپیشه ویچر نیز نسبت به حضور روزافزون هوش مصنوعی در صنعت بازیهای ویدیویی ابراز احتیاط و ناامیدی کرده و آن را «اجتنابناپذیر» اما «خطرناک» خوانده است.
باید گفت که ظهور هوش مصنوعی بدون شک دنیای برنامه نویسی و بازیسازی را متحول خواهد کرد اما باید دید که موضوعات حقوقی و معنوی و واکنش افراد شاغل در این صنعت چه خواهد بود؟!
محمدصادق شریعتی